Gastronomie: van hongerige klant naar tevreden gasten
In geen enkel ander bedrijf is klanttevredenheid zo belangrijk als in de gastronomie. We laten je vier manieren zien om gasten nog gelukkiger te maken.
Diversiteit aan kruiden op het menu
Natuurlijk heeft een goed restaurant veel vaste klanten. Zij waarderen bepaalde specialiteiten van het huis zeker, anders zouden ze niet vast te gast zijn. Zij zullen echter ook een beetje afwisseling op prijs stellen. Daarom is het belangrijk als exploitant van een restaurant vaak wisselende aanbiedingen hebben. In het beste geval hebben deze nog steeds een regionale en/of seizoensgebonden referentie. Zo wordt het mogelijk jouw klanten nieuwe facetten van de eigen regio laten zien. Op deze wijze krijgen de vaste gasten afwisseling aangeboden. Voeg bijvoorbeeld een gerecht van streekproducten toe aan het dag- of weekmenu.
Welzijn
De beste manier om het te creëren is door eenheid! Daarom heeft een succesvol restaurant een harmonieuze, uniforme vormgeving en uitstraling nodig. Dit komt niet alleen tot uiting in de vormgeving van het interieur en de kleding van de medewerkers. Er zijn veel kleine dingen die het verschil maken. Kies voor een aankleding in huisstijl van jouw restaurant zoals; naar wens ontworpen onderzetters, professionele menukaarten en hoogwaardige displays zorgen voor een harmonieus totaalbeeld. Samen met de goede service zorgt dit ervoor dat klanten positief gesteld zullen zijn.
Kwaliteit is alles
Niet alleen tijdens het diner! De eerste indruk die een klant krijgt van jouw restaurant is meestal erg onpersoonlijk: hoe aantrekkelijk is het interieur, hoe comfortabel is de stoel, hoe wiebelig is de tafel, waar is het menu? Hoe de eerste indruk door de klant wordt ontvangen hangt natuurlijk af van de smaak en je zult nooit volledig voldoen aan de voorkeuren van alle gasten. Echter kun je ervoor zorgen dat klanten kwaliteit kunnen voelen en zien. Smaakvolle inrichting, comfortabele stoelen en stabiele tafels zijn voor velen vanzelfsprekend. Daarom is het belangrijk als restauranthouder dat je van deze mogelijkheid gebruik maakt en overtuigt met een professionele menukaart. Hierbij zijn inhoud en gevoel zeer belangrijk. Een hoogwaardig menu, professioneel ontworpen en bedrukt, geeft klanten een gevoel van kwaliteit en waardering. Bovendien kun je jouw eigen ontwerp en merksymbool, dat gasten zullen associëren met de goede service, het lekkere eten etc., aan deze individuele menu's toevoegen.
Klant is koning
Eigenlijk een vanzelfsprekendheid, maar niet gemakkelijk te implementeren in de stressvolle wereld van de horeca. Er zullen altijd klanten zijn die gewoonweg niet tevreden zijn. Sommige mensen vinden de biefstuk te sappig, de schnitzel te gepaneerd of de eetzaal te warm. Welke klacht een klant ook indient; wees aardig, bewijs de klant gelijk en probeer de situatie te verhelpen. Ook als dit laatste niet mogelijk is, blijf vriendelijk tegen de gast. Dit is vaak een uitdaging voor medewerkers en management, maar het is de moeite waard om het onder de knie te krijgen.
Als je deze vier tips volgt, maak je jouw eigen restaurantgasten nog gelukkiger dan ze al zijn. Een goede maaltijd probeert elke restauranthouder aan te bieden. De beste manier om je als restaurant te onderscheiden van de concurrentie is door afwisseling, een harmonieuze uitstraling, tastbare kwaliteit en vriendelijkheid.

