Marketing

Online platform voor plattelandstoerisme

Horeca- en recreatieondernemers hebben sinds kort een online platform waarop ze samen plattelandstoerisme kunnen bevorderen.

Op de website Plattelandvakantieland kunnen ondernemers namelijk met elkaar in gesprek en eventueel besluiten samenwerken. Ook kunnen er activiteiten worden gezocht of beoordeeld. Daarmee is het ook een marketingtool voor ondernemers.

AdWords-achtig
"Eigenlijk heeft Google de niche voor PlattelandVakantieland.nl gecreëerd, want nu kunnen kleine plattelandsondernemers zich aanmelden op de site en op een AdWords-achtige manier marketing bedrijven", stelt directeur Paul Kempen.

Op zoek

Om het aanbod van horeca- en recreatiebedrijven op de website zo compleet mogelijk te hebben vóór de officiële kick off op zondag 13 januari 2010 tijdens de Vakantiebeurs, zoekt Plattelandvakantieland nog zoveel mogelijk ondernemers in de horeca, in-/outdooractiviteiten en verblijfsaccomodaties om zich aan te melden.

Supermarktmodel
Ook bedrijven die in de steden gevestigd zijn kunnen zich aanmelden. "We hanteren namelijk het zogeheten supermarktmodel. Bij Plus-supermarkten bijvoorbeeld, liggen de biologische producten van het merk Gijs tussen de regulier geproduceerde producten. Het winkelende publiek komt zo bijna onbewust in aanraking met deze producten."

Plattelandvakantie werkt op dezelfde manier. "Wij geloven niet dat de consument speciaal naar een activiteit op het platteland gaat zoeken. Ze willen iets leuks doen, wat eten en eventueel overnachten. Het overnachten kan in een hotel in de stad, eten kan bij een boer die een aspergepruvenement serveert en daarna spelen allen een partijtje hooivorkdarts."

Campagne
Mede door Europese subsidie en Informal Investors wordt in 2010 een nationale campagne voor de website gestart op radio en televisie. De campagne krijgt ook online ondersteuning van games die speciaal ontwikkeld zijn voor PlattelandVakantieland.

"Maar het meest leuke zullen de ‘Geen Stijl’-achtige acties zijn die we in alle provincies gaan houden", zegt Kempen. Hij wil nog niet zeggen wat de inhoud hiervan precies zal zijn.

No cure no pay
Tot donderdag 1 april 2010 is het gebruik van de site volledig gratis, kan iedereen het uitproberen en voor zichzelf beoordelen of deze vorm van internetmarketing werkt. Daarna wordt de zoekmachine, eventueel met reserveringssysteem op 'no cure, no pay'-basis aangeboden.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.