Marketing
Foto 123rf.com

De persoonlijke 5 P's: marketingtools

De komende tijd vertelt David de Vries, founder en Co-Owner van SiteGeny exclusief op EntreeMag.nl over de veranderingen van de huidige marketingmix naar de persoonlijke 5 P’s. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk laat hij zien hoe de huidige marketingmix is veranderd door nieuwe concepten en verdienmodellen. Vandaag de derde: persoonlijk personeel. 

Tekst: David de Vries

Dit kan een beetje tegenstrijdig zijn met het tussen kopje. 'Persoonlijk personeel' wekt namelijk het idee dat de consument een persoon voor zich heeft die de consument van alle gemakken voorziet. Dit scenario zou ideaal zijn voor de werkgelegenheid binnen de horeca, maar het zou de horeca ondernemer bakken met geld kosten.

Eatsa
In het kader van technologische ontwikkelingen is er een andere invalshoek, namelijk: Eatsa. Het Amerikaanse Eatsa, is een restaurantketen die volledig is geautomatiseerd. Gasten komen binnen en doen hun bestellingen via een iPad, en hun gerechten komen door een glazen hokje naar buiten. Als ze een frequente gast zijn, zal het systeem hun eerdere bestellingen onthouden. Vrijwel al hun voorgerechten komen in kommen die 7 dollar kosten. In deze kom kunt u gerechten bestellen zoals quinoa salade, mediterrane salades, curry of chili. Voor 'sides', kunt u chips, guacamole of vruchten kiezen. Eatsa's model is een technologische doorbraak die we in Nederland nog niet hebben teruggezien. Of dit overwaait is dus ook nog maar de vraag. Wel is de prognose dat het werk binnen de horeca komende decennia anders zal worden ingevuld.

 

 

Chatbots voor horeca
Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om een chatbot in te zetten. Het inzetten van chatbots gebeurt vaak binnen messaging-apps, zoals Facebook Messenger. Hoe meer data een chatbot verzameld, hoe slimmer de algoritmes worden. Na verloop van tijd zal de chatbot steeds meer op maat bedienen. De chatbot wordt daardoor steeds persoonlijker en kan ook wel gezien worden als ‘persoonlijk personeel’. Ze worden steeds meer ingericht op jouw voorkeuren en de bestaande context. Wat de chatbot je voorschotelt wordt steeds meer informatie die bij jou past, waar jij op dat moment, op die plek behoefte aan hebt. Binnen de beautybranche zijn er bijvoorbeeld al meerdere bekende chatbots beschikbaar die als persoonlijk personeel fungeren. 
Een goede klantenservice is de sleutel tot succes voor elke horeca onderneming, het beïnvloedt namelijk of dat klanten terug zullen komen of de onderneming zullen aanraden. En hier kan een Chatbot uitstekend mee helpen, bots kunnen namelijk een extra dimensie toevoegen aan de interactie met klanten. Via de Chatbots is het namelijk mogelijk om het contact nog verder te personaliseren, de bots blijven dan ook van het begin tot het einde verbonden met de klanten en zijn daardoor goed op de hoogte van hun wensen en behoeften. En het mooie aan de Chatbots is dat ze 24/7 beschikbaar zijn en dus binnen no-time zullen reageren op de verzoeken van klanten.