Lavazza BLUE

IMG_1435

Lavazza wordt wereldwijd geschonken en gedronken door echte koffieliefhebbers. In meer dan negentig landen is het Italiaanse merk verkrijgbaar. Lavazza heeft een missie die ze vol overgave ten uitvoer brengt: als ambassadeurs de ultieme espressobeleving creëren door smaak, design en training. VENUEZ was aanwezig toen Marcello Arcangeli in Nederland was voor de opening van het nieuwe Lavazza trainingscentrum. Het centrum in Oostzaan is het vijftigste trainingcentrum van de community van het Lavazza trainingcentre netwerk. Marcello Arcangeli is de founder van de trainingcentres. Bij de opening in Oostzaan vertelde hij over het prikkelen van alle zintuigen door de wereld van espresso.

Oorsprong: Al ruim 115 jaar bevindt Lavazza zich in Turijn. De grondlegger is Luigi Lavazza, die in zijn  kruidenierswinkel of zoals men in Italië zegt: ‘drogheria’ begon met het branden en verkopen van zijn koffie. Vandaag de dag wordt het bedrijf nog steeds geleid door familieleden. De vele leden van de vierde generatie zorgen voor Luigi’s nalatenschap.

ltc_06

Blue: Lavazza heeft los van de ‘traditionele’ espressobonen en filterkoffie ook capsules. Die lijn wordt samen met de bijbehorende systemen de Blue genoemd. De blue capsules zijn speciaal voor de food service: Best Lavazza Ultimate Espresso (B.L.U.E.). Deze manier van espresso zetten zorgt ervoor dat iedereen constant de perfecte espresso kan serveren. Het systeem is gebruiksvriendelijk voor de venues waarin koffie een kleine maar belangrijke rol speelt. De voordelen naast consistentie, een duidelijke voorraadcontrole, geen verspilling van koffie en omzetcontrole, allen cruciaal in een horecazaak.

Design:

Design en gastronomie zijn altijd al aandachtspunten geweest waarin Lavazza samenwerkingen aangaat met toonaangevende ontwerpers en chefs. De koffiebeleving komt hierbij in zijn breedste vorm naar voor. Topchefs waar Lavazza mee samenwerkte zijn onder anderen Ferran Adria, Massimo Bottura, Antonio Cannavacciuollo en Giovanni Grass. Training Center Director Marcello maakte duidelijk dat Lavazza altijd op zoek zal blijven naar manieren om deze samenwerkingen te blijven ontwikkelen. Een mooi voorbeeld is het speciaal ontworpen espressokopje waar geen oor aan zit. De binnenkant is zo ontworpen dat de espresso wordt gebroken voordat het de bodem raakt. Samen met de gepatenteerde espressolepel, waarin een gat zit, zorgt het ervoor dat de crèmelaag intact blijft. De essentiële aroma’s blijven zo bewaard tot je een slok neemt. De espresso werd geserveerd op een tray die ontworpen was zodat het een espressoritueel werd. Naast de espresso werden enkele gastronomische delicatessen geserveerd. Een stikstofgekoelde cappuccinobol en espressokaviaar met slagroom bewezen dat de woorden van Marcello ook te proeven waren.

ltc_01

 

TEKST: HESSEL SCHEEPSTRA

FOTOGRAFIE: LAVAZZA

(ALS BEELD FOTO’S VAN COFFEEDESIGN, CAVIAAR ETC.)