Vandaag zijn de 27 startups bekend gemaakt die in aanmerking komen voor de Academic Startup Competition 2019 oftewel de meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in Nederland. Een van de start-ups is Mosa Meat, producent van slachtvrij vlees.
De Academic Startup Competition is een initiatief van VSNU, de Netherlands Academy of Technology and Innovation (AcTI) en StartupDelta. De verkiezing bestaat uit deze selectieronde door de universiteiten en een finale op 14 mei waarbij een jury uiteindelijk 10 winnaars kiest die onderdeel worden van de lijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in Nederland. Deze startups krijgen tijdens de Global Entrepeneurship Summit (GES) op 4 en 5 juni in Den Haag tevens de kans om hun startup te presenteren aan een wereldpubliek.
Competitie
De tien uiteindelijke winnaars die zich op 4 en 5 juni mogen presenteren tijdens de Global Entrepeneurship Summit (GES), worden 14 mei in het Epicenter in Amsterdam vastgesteld door een vakjury, bestaande uit Betsy Lindsey, Director investor relations HighTechXL, Kees de Koning, RvC Innovationquarter, Dennis Schipper, managing director Demcon, Margot Weijnen, hoogleraar TU Delft, Emile Aarts, Jos Nelissen, founder Newtricious, Eline Vrijland, Founder Nightbalance, Alberto Prado, Philip Healthworks en Fiona Maclaughlin, Director Inkef Capital. De genomineerde bedrijven zijn: Senius, Numeric Biotech, 20face, hy2Care, Kepler Vision Technologies, CardiacBooster, Bunyavax, MindAffect, Amphera, VSParticle, Concord Neonatal, LipoCoat, Level Diagnostics, Chromodynamics, CC Diagnostics, IVWear, Ocean Grazer, Confocal, Elevate Health, Dialogue Trainer, Mosa Meat, i-Med Technology, Arthrosave, Taylor, Scitodate, Stentit en Findest.
Slachtvrije hamburger
In 2013 bracht Mark Post 's werelds eerste slachtvrije hamburger onder de aandacht. De hamburger werd rechtstreeks uit koeiencellen geoogst, in plaats van een heel dier groot te brengen en te slachten. Het is het resultaat van jarenlang onderzoek aan de Universiteit van Maastricht en kostte € 250.000. De inspanning werd gefinancierd door Sergey Brin, de mede-oprichter van Google. De motivatie is om een nieuwe methode te vinden om echt vlees te maken om onze snelgroeiende populatie op een duurzame, gezonde en diervriendelijke manier te voeden. Na het succes van de eerste hamburger, is Mosa Meat opgericht om gekweekt vlees (ook bekend als schoon vlees) te commercialiseren en overal naar borden te brengen.
.

