Er worden steeds meer maaltijden aan huis bezorgd. Horeca én bezorgplatforms spelen hier volop op in. “Het zijn extra inkomsten zonder dat het te veel tijd kost.”
Tekst: Iris Kranenburg
Hagenezen die in de buurt van Le Breton wonen, kunnen sinds kort een maaltijd van het restaurant aan huis laten bezorgen. Eigenaar Sebastien Linger: “Ik werk hiervoor samen met Deliveroo en Foodora. Op het moment dat laatstgenoemde een online bestelling ontvangt, krijgt ook onze kok die door via een luid signaal op een speciaal gehuurde tablet. Hij bereidt vervolgens de gerechten en zorgt dat alles klaarstaat als de bezorger van Foodora op de fiets arriveert met de kenmerkende felroze bezorgbox. Die houdt het eten goed op temperatuur.” Ook kunnen strandgangers van Scheveningen vanaf deze zomer een bestelling plaatsen via Foodora en hun gerechten laten bezorgen op de boulevard of op het strand.
De voordelen van deze service zijn volgens Linger groot. “Door onze zichtbaarheid op de websites van Deliveroo en Foodora, hebben wij goede online exposure. Ook is het een mooie extra inkomstenbron zonder dat het ons veel tijd kost. Daarnaast zijn onze maaltijden nu beschikbaar voor mensen met kinderen en een drukke baan, en dat zijn er nogal wat in deze buurt. Zij hebben vaak geen tijd om buiten de deur te dineren, maar hebben wel behoefte aan lekker en gezond eten.”
Diverse platforms
Net als Le Breton zijn er tegenwoordig nog veel meer restaurants die hun maaltijden laten bezorgen door bedrijven als het Britse Deliveroo (Amsterdam, Amstelveen, Haarlem, Utrecht, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam) en het Duitse Foodora (Amsterdam, Utrecht en Den Haag). Deze relatief nieuwe spelers op de Nederlandse markt zijn een aanvulling op de al langer bestaande platforms Thuisbezorgd.nl en JustEat.nl. Ze werken samen met een hoop restaurants die voorheen niet aan bezorgen deden. Voorbeelden daarvan zijn Bar Huf, Castell, Sla en Thrill Grill in Amsterdam en Anne&Max en Gys in Utrecht. Ze hebben eigen koeriers in dienst die de gerechten op de fiets bij het restaurant ophalen en daarna bezorgen. Thuisbezorgd.nl gaat overigens ook met eigen koeriers werken, werd onlangs bekend. Hiervoor neemt het bedrijf de Nederlandse startup Tante Bep (Amsterdam en Den Haag) over. In de media zegt Jitse Groen, directeur van Thuisbezorgd.nl, hierover: “Nagenoeg alle restaurants op onze website hebben hun eigen bezorgers. Wij zullen dus niet direct voor alle aangesloten zaken gaan bezorgen. De dienst is vooral bedoeld voor nieuw aanbod dat we krijgen via Tante Bep.”
Ten slotte is er Hungry.nl, dat vorig jaar werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt. De oprichters willen zich onderscheiden door horecaondernemers een commissie van 7 procent per bestelling te vragen, volgens het bedrijf een stuk minder dan de bedragen van soortgelijke ondernemingen.
De cijfers
Recente cijfers van ABN AMRO laten zien dat er volop markt is voor al deze bedrijven. Zo zullen er naar verwachting in 2016 maar liefst 315 miljoen complete maaltijden worden bezorgd in Nederland. Omgerekend is dat goed voor zo’n 695 miljoen euro, een groei van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. Iets specifieker: Deliveroo laat weten in Nederland dagelijks zo’n 1.000 bestellingen te verwerken en bij Thuisbezorgd.nl, met 6.000 aangesloten restaurants de absolute marktleider in deze branche, gaat het zelfs om 115.000 bestellingen. Foodora zegt dat het aantal bestellingen nu ongeveer op 1.750 ligt en dat het bedrijf verwacht behoorlijk te groeien.
Moshik Roth
Dat steeds meer restaurateurs brood zien in deze service is dus niet zo gek. Maar pas op, waarschuwt Moshik Roth. Hij is chef-kok van restaurant &samhoud places** in Amsterdam en laat sinds april een aantal van zijn gerechten via Foodora thuisbezorgen. “We hebben goed nagedacht over de gerechten die geschikt zijn voor bezorging. Vis gaart tijdens de bezorging bijvoorbeeld gewoon door. Zorg dus dat je sommige gerechten eerder van het vuur haalt.” Waarom kiest een sterrenrestaurant eigenlijk voor thuisbezorging? Roth: “In elk geval niet om veel inkomsten mee te genereren, want we doen namelijk maar één bestelling per avond (die kan oplopen tot maximaal 10 maaltijden, red.). We zien het vooral als een mooie kans om onze gerechten met meer mensen te kunnen delen. Ik vind het fantastisch dat ze nu aan hun eigen tafel kunnen genieten van mijn gerechten, zoals zwarte risotto met courgette, spinazie, bosui en aubergine, of eend met een lak van sake, soja, abrikoos en een jus van eend en kardemom.” De kosten hiervan liggen tussen de 32,50 euro en 59 euro per gerecht, inclusief brood, boter en friandises.
Bij restaurant Le Breton kost een hoofdgerecht gemiddeld 18 euro, exclusief de bezorgkosten. Is eigenaar Lingers niet bang dat de maaltijdbezorging ten koste gaat van het aantal restaurantgasten? “Nee. Ik zie dit echt als een aanvulling die prima past bij de huidige tijd.”

