We sporten met zijn allen wat af en we zijn ons veel bewuster van wat we in onze mond stoppen, dan pakweg 5 jaar geleden. En als we dan voor ons werk buiten kantoor vergaderen of voor ons plezier ergens overnachten, moet dat natuurlijk ook op een gezonde manier. Daarom zijn hotels steeds meer bezig met de geestelijke en fysieke fitheid van hun gasten.
Tekst Femke Wolthers
Zowel zakelijke als vrijetijdsreizigers willen steeds vaker hun gezonde levensstijl aanhouden wanneer ze overnachten in een hotel. Dat blijkt uit een onderzoek van AccorHotels en databedrijf DAN DNA. En dat is precies waar hotels momenteel en masse op inspelen. Niet alleen vanuit marketingoogpunt maar ook vanuit een verantwoordelijkheidsbesef, zo blijkt uit de gesprekken die Entree voerde met de managers van een aantal toonaangevende ‘sportieve’ hotels.
Verantwoordelijkheid nemen
Vicepresident operations bij Accor Erwin van der Graaf: “Wij zijn voortdurend op allerlei manieren met de gezondheid van onze gasten bezig.” Voor de sportieve gasten heeft Accor op zijn website een aantal tips met fitnessoefeningen en work-outs, speciaal voor op de hotelkamer. Van der Graaf: “Verder doen we momenteel in 2 hotels in samenwerking met Wageningen University & Research, Breda University of Applied Sciences (BUas) en NHL Stenden Hogeschool onderzoek naar gezonder maar ook duurzamer eten. Het onderzoek zal 2 jaar duren. We proberen meer groenten en minder vlees op het menu te zetten. Dat is niet alleen gezonder voor onze gasten maar ook nog beter voor het milieu. De hotelsector moet de verantwoordelijkheid nemen. We zijn nog steeds best een vervuilende sector.” Accor heeft inmiddels het menu al zo aangepast dat er meer biologische en lokale producten worden gebruikt en ook het dierenwelzijn staat voorop bij de selectie van producten en leveranciers. Verder wordt binnenkort de calorische waarde op de kaart vermeld, zodat de gast een weloverwogen, gezonde keuze kan maken. “Uiteraard verdwijnen de hamburger en friet niet van de kaart. Maar we bieden de gasten een gezonder alternatief. Onze medewerkers spelen hier een belangrijke rol in: zij vertellen wat die keuzemogelijkheden precies zijn. Dan kunnen we de gasten ook actief sturen.”
Helpen bij presteren
Als er één hotel zich leent voor een sportief verblijf, dan is het wel Grand Hotel Huis ter Duin. Gelegen op het hoogste duin van Noordwijk is het de ultieme gezonde getaway aan zee; wandelen op het strand en ontspannen in de spa. Managing director Stephan Stokkermans: “Wij hebben 30 jaar ervaring met topsporters als gasten, zowel het Nederlands elftal als olympische sporters komen hier met grote regelmaat. We zijn dus gewend om voor gasten te zorgen die een topprestatie moeten leveren. Hiermee wil ik meteen een bruggetje maken naar onze gasten uit het bedrijfsleven. Ook die mensen moeten presteren en wij helpen ze daarbij. Wij hebben dus van huis uit al een speciale propositie naar onze gasten toe, waarvan gezondheid een belangrijk onderdeel is.”
Stokkermans vervolgt: “Wij richten ons op het luxere segment, voor zowel de zakelijke als leisure reiziger. Dus gasten komen óók bij ons om zich te laten verwennen. Maar de tendens is: ze zijn meer met hun gezondheid bezig. Met een speciale vegan sectie bij het ontbijt spelen we in op deze maatschappelijke trend. Daarnaast hebben we vorig jaar met succes een vergaderpakket met louter biologische frisdranken geïntroduceerd, waarin we de suiker dus mijden. In onze communicatie zijn we bescheiden en ingetogen; we verkopen onszelf niet met het thema ‘gezondheid’. Maar als gasten speciale verzoeken op dit gebied hebben, denken we daar altijd in mee. We hebben onze eigen wellness, maar ook een partnership met het nabijgelegen Azzurro Wellness. En is dat alles niet genoeg, dan bouwen we een vergaderzaal gewoon om tot fitnessruimte.”
Goed voorbeeld geven
Een van de laatste ontwikkelingen van Grand Hotel Huis ter Duin is dat het is aangesloten bij het luxury travel platform itmustbenow.com. “Naar ons idee is dit hét platform van de toekomst voor de luxe hotellerie”, aldus Stokkermans. “Het biedt de bewuste reiziger volledig inzicht in welke mate een hotel de 17 Sustainable Development Goals van de United Nations ondersteunt. Met deze door ons gestelde doelen kijken we dus niet alleen naar wat gezond is voor de reiziger maar ook voor de aarde als geheel. Soms moeten het bedrijfsleven en wij, als luxury travel industry, het goede voorbeeld geven aan de politiek. Dus met wat we doen massa creëren en zorgen dat de markt er op in gaat spelen. Uiteindelijk moet de politiek dan wel volgen. Wie weet is ons vergaderpakket het begin van een algehele nationale suikertaks!”
Plastic in de ban
Hilton The Hague’s general manager Sjoerd Sybesma onderschrijft het grotere plaatje zoals door Stokkermans geschetst. “Wij werken volgens het ‘Meet with Purpose’-concept. Dat gaat over mindful meeting, mindful being en mindful eating. Deze 3 beginselen nemen we in acht voordat we een programma voor een meeting samenstellen. Een simpel voorbeeld van mindful meeting: weg met tafels vol plastic flesjes, we zijn op ‘plasticdieet’! Tijdens deze vergadermomenten serveren we glazen kannen met infused water. Verder hebben we alle single-use plastic waterflesjes uit het hele hotel gehaald. In de minibars op de kamers zijn ze vervangen voor glazen waterflessen. Denk groot, begin klein is mijn motto. Behalve dat we hiermee en met andere initiatieven zorgdragen voor het milieu, wil ik op deze manier ook meer bewustzijn over het gebruik van plastic verspreiden. We hebben niet alleen een verantwoordelijkheid naar onze gasten, maar ook naar de wereld.”
Bij Hilton The Hague denken ze mee met partijen die in het hotel komen vergaderen. “Samen kijken we hoe we meetings op een zo gezond mogelijke manier vorm kunnen geven”, aldus Sybesma. “Dat is mindful being. Zo bieden we aan om staand te vergaderen, of om de vergadering te beginnen met bijvoorbeeld een boksclinic. Ik ben zelf fanatiek bokser en ik weet; na een partijtje boksen, ga je vol energie de dag in. Ook attenderen we de zakelijke klant op de wandel- en fietsmogelijkheden rondom ons hotel en regelen we desgewenst hometrainers of massagetafels. En natuurlijk wordt mindful eating doorvertaald in lokale producten en minder verspilling. De tafels vol lekkernijen met een hoog calorie- en suikergehalte, die vaak niet eens opkwamen, behoren tot het verleden. Ze zijn vervangen door verse producten die we makkelijk gekoeld kunnen bewaren, zodat we het afval kunnen minimaliseren. Ook serveren we niet meer de gewone bitterbal, maar een alternatief met een pastinaak- of bietenvulling. En voor de leisure reiziger bieden we veel op maat aan, zoals glutenvrije gerechten.”
Meer ‘gezonde’ hotels
Veel meer ketens spelen in op de gezondheidstrend. Zo ook het onlangs geopende Cityden The Garden Amsterdam South in Amstelveen. Dit aparthotel is onderdeel van het gebouw The City Garden, dat volledig is ontwikkeld volgens feng shui richtlijnen en waar het hotel de slogan ‘Find your balance’ op heeft gebaseerd. Een gebalanceerde omgeving draagt bij aan een gebalanceerd verblijf, wat begint met een yogamat in iedere kamer. Gasten kunnen hun dag op deze manier beginnen en eindigen in volledige balans.
Als er één volledig gerestyled hotel sportiviteit ademt, is het wel HUP in Mierlo (vlak bij Eindhoven). Hier kunnen gasten fitnessen, bowlen, fietsen, tennissen, voetballen, golfen, basketballen en nog veel meer. Door het hele pand zijn sportieve elementen te vinden, maar altijd met een knipoog. Een atletiekbaan in het trappenhuis bijvoorbeeld.
En Fletcher Hotels biedt een ultieme wellness- en sportervaringen dankzij de overname van 4 City Resort Hotels in de steden Helmond, Leiden, Sittard en Oss. Alle hotels (m.u.v. Oss) beschikken over een compleet uitgerust wellnesscenter, die verder gaan onder de naam Thermen Resort.
Hoe belangrijk is sport en fitness in een hotel? Accor HotelsGroup onderzocht dit onder zakelijke reizigers en vrijetijdsreizigers. Er zijn hiervoor 2.572 reizigers uit de Benelux gevraagd op basis van welke factoren ze een hotel kiezen.
De mogelijkheid van sporten in een hotel - zoals een in-house fitness, gym in de buurt of via oefeningen in hun hotelkamer - beïnvloedt de hotelkeuze van 18% van de toeristen en een derde van de zakenreizigers.
Dat komt doordat 67% van de zakelijke klanten en 65% van vrijetijdsreizigers de afgelopen 2 jaar naar eigen zeggen een gezondere levensstijl is gaan aanhouden. 72% van de zakelijke en 63% van de vrijetijdsreizigers beoefent momenteel minstens één sport. Die gezonde gewoontes zetten ze graag door wanneer ze verblijven in een hotel.
Zo geeft 42% van de zakelijke klanten aan te sporten in het hotel en werkt 21% tijdens zijn hotelverblijf aan zijn conditie op een externe locatie. Voor vrijetijdsgasten ligt dit tweede percentage op 10%. Opvallend is dat de wil om te sporten bij beide groepen zo hoog ligt dat respectievelijk 26% en 15% van hen bereid is 5 à 15 euro per nacht extra neer te leggen voor indoor fitnessmogelijkheden.

