Innovatie
Foto Flickr.com/lchunt

Carnaval verdeelt Maastrichtse horeca

Maastrichtse horecaondernemers mogen dit jaar tijdens carnaval buiten geen glas gebruiken. Een aantal cafébazen reageert vol onbegrip op dit besluit. “De bijeenkomst met de burgemeester was op sommige momenten een gênante vertoning.”

Tekst: Iris Kranenburg 

“Je wilt niet weten wat ondernemers onlangs allemaal riepen bij een persconferentie met de burgemeester over de nieuwe regel die komend weekend tijdens carnaval geldt”, zegt Yves Mullenders, eigenaar van Café Lure in Maastricht. Vanwaar die boosheid? Mullenders: “Binnen glas, buiten plastic. Dat is kort gezegd de nieuwe regel waaraan wij tijdens carnaval moeten voldoen. Een aantal ondernemers vindt dat de bierbeleving met een plastic bekertje veel minder is dan met een glas. In deze regio wonen ontzettend veel bierliefhebbers en voor een deel van hen is plastic gewoon not done.” Bovendien waren veel ondernemers het niet eens met de manier waarop de burgemeester communiceerde, vervolgt Mullenders. “Alles werd eerst via de media gecommuniceerd. In plaats van een persconferentie waar iedereen zijn zegje kon doen, werd het besluit via een Facebookbericht aan ons gemeld. Niet echt handig natuurlijk. Later is er wel een bijeenkomst geweest, maar toen was het kwaad al geschied en werden enkele ondernemers toch wel een beetje kwaad.”

Half werk
Ondanks dat Mullenders het liefst ook bier uit glas serveert snapt hij wel dat de regel nodig is vanuit veiligheidsoogpunt. “Scherven op straat kunnen voor onveilige situaties zorgen, zeker tijdens drukke evenementen. Bovendien is plastic voor ondernemers goedkoper, bijvoorbeeld omdat ze besparen op glasophalers en –spoelers.” Toch blijft de regel volgens Mullenders maar ‘half werk’. “De regel wordt dit jaar niet gecontroleerd en er worden dus geen boetes uitgedeeld. Bovendien vind ik dat de burgemeester eigenlijk zeggen: óf alles plastic óf alles glas.”

Beladen onderwerp
Mede daarom tekende John Paulus, eigenaar van Café Forum, een speciaal convenant. Hij verklaart: “Van de 49 horecabedrijven uit de binnenstad die door een vergunning tijdens carnaval buiten mogen schenken (raamverkoop en/of buitentap) hebben er 35 een gezamelijk convenant opgesteld. Hierin staat dat zij vanwege de veiligheid komend weekend ook binnen in plastic schenken. Een grote meerderheid staat dus achter plastic. Overigens is uit plastic schenken niet goedkoper, want als tegemoetkoming naar de carnavalvierders wordt er in 20cl bekers geschonken in plaats van het normale fluitje van 18cl voor dezelfde prijs. Vermindering van handelingskosten wordt dus teniet gedaan door hogere inkoop." Het zijn volgens Paulus voornamelijk eigenaren van kleine cafés die zich niet in het convenant kunnen vinden. “Sommigen daarvan gebruiken het niet tekenen van het convenant nu als reclamestunt. ‘Bij ons wél bier uit glas!’, roepen zij. In elk geval is er één ding duidelijk: bier uit plastic is nu eenmaal een zeer beladen onderwerp in Maastricht.”