Gasten geven minder geld uit aan vliegtickets, maar zijn bereid meer te besteden aan hotelovernachtingen.
Dit schrijft Nuzakelijk.nl. Mensen gaan door de wereldwijde recessie meer op zoek naar koopjes, zowel voor hotels als voor vliegtickets. Ze kiezen daarbij eerder voor een goedkopere vlucht dan een minder luxe hotel, signaleert directeur Nigel Pocklington van Hotels.com, onderdeel van de Amerikaanse reisgigant Expedia.
Volgens hem is er sprake van een trend. "Het vliegtuig is maar voor een paar uur, in een hotel verblijf je veel langer", aldus Pocklington.
Meer boekingen
Het afgelopen kwartaal kreeg Hotels.com in Europa 35 procent meer boekingen binnen vergeleken met vorig jaar. Het totale boekingsbedrag daalde door de gedaalde prijzen van hotelovernachtingen wel met negentien procent. Voor Nederland zijn de cijfers volgens Pocklington vergelijkbaar.
Minder gasten
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek eerder deze week juist dat Nederlandse hotels in de eerste maanden van dit jaar minder gasten hadden dan een jaar eerder. Volgens Plockington spreken de cijfers elkaar echter niet tegen.
"Hotels worden gewoon steeds meer online geboekt." De tijd die mensen in hun zoektocht steken naar overnachtingen neemt ook steeds meer toe. "Gasten besteden evenveel tijd aan het uitzoeken van een hypotheek als voor een vakantie", aldus Pocklington.
Recensies
Bij het online zoeken naar een hotel kijken gasten daarbij steeds vaker naar ervaringen van reizigers die het hotel eerder hebben bezocht. "Bij vijftig procent van de boekingen geeft een recensie van een hotelgast de doorslag. En dat percentage groeit snel."
Het gaat daarbij volgens Plockington niet alleen om geschreven ervaringen, maar ook om foto's en in toenemende mate om filmpjes. "Onze websites zijn ook meer en meer gericht op deze zogeheten user-generated content."
Mobiel
De Hotels.com-topman verwacht verder veel van de mogelijkheden met een mobiele telefoon. Zo moet het straks mogelijk zijn dat een gast meteen ziet waar in de omgeving hotelkamers vrij zijn en tegen welk tarief. "In de Verenigde Staten hebben we ook al een applicatie op de iPhone, in Europa nog niet."

