Utaste biedt horecaondernemers wijntrainingen aan die helpen de omzet uit wijn te vergroten. Wijntrainingen zorgen voor meer zelfvertrouwen en kennis op het gebied van wijn, wat het gemakkelijker maakt om wijn te verkopen.
Sjoerd Schwering van Utaste merkt tijdens deze trainingen dat de kennis van medewerkers in de horeca van hun eigen menukaart en wijnkaart nihil is. Nieuwe gerechten worden niet geproefd, net zo min als de wijn van de maand. Hoe kun je advies geven als je niet weet hoe iets smaakt?
Samen met de medewerkers proeft Utaste de wijnen van de horecaonderneming en laat ze op een educatieve manier kennis maken met hun eigen wijnkaart. Daarnaast worden samen met de medewerkers wijn-spijscombinaties gemaakt. Doordat de medewerkers op deze educatieve manier kennismaken met hun eigen assortiment kunnen ze daardoor gerichter en dus meer wijn verkopen.
Door gericht een paar wijnen aan de hardlopers van de menukaart te koppelen kan de horecaondernemer erg makkelijk meten wat het resultaat is van de training. Daarnaast ontvangt het horecabedrijf een exemplaar van het door Utaste geschreven boek 'Sommelier of Zwammelier'. Dit boek beschrijft wijnkennis en de wijnen van de onderneming in een notendop. Zo hebben de medewerkers altijd een naslagwerk bij de hand met handige tips en uitgebreide productomschrijvingen.

