Waarom bezorgen niet altijd loont
Branchenieuws
Foto Pim Ras

Waarom bezorgen niet altijd loont

De dagen na de horecasluiting vanwege het coronavirus zetten veel horecaondernemers, soms halsoverkop, een bezorgservice op. Sommigen doen dat met succes, maar een deel is er alweer mee gestopt. Waarom?

Het regende afgelopen weken berichten van horecaondernemers op Facebook en Instagram. Met mooie foto’s lieten zij hun ‘nieuwe’ menu zien: van Indische gerechten en luxe drie gangendiners met amuses en friandises tot een knapperig kippetje met frietjes en zelfs ontbijtjes. De bezorgmarkt ontplofte van de een op andere dag. Zelfs restaurants die zich voor de corona-crisis niet met delivery bezighielden, pakten hun kans.

 

Vraag van consument

Niet zo gek: de omzet kelderde naar nul euro en bezorgen en afhalen zou vanaf dat moment de enige mogelijkheid zijn om nog iets te verdienen. Bovendien is de vraag er ook, bleek vandaag: de zoekterm ‘eten bestellen’ laat bijna een verdubbeling zien ten opzichte van de periode voordat zelfisolatie en sociale onthouding gemeengoed werden in ons land. Bij de zoekterm ‘maaltijd bezorgen’ is het aantal zoekopdrachten zelfs twintig keer zo hoog.

Thuisbezorgd.nl

Overigens betekent dit niet dat bezorgplatforms nu veel meer bestellingen krijgen, liet Thuisbezorgd weten aan BNR. 'Wat veel mensen vergeten is dat alle kantoren dicht zijn en dat wij voor een groot deel van onze omzet afhankelijk zijn van mensen die op kantoor zitten, die zitten nu thuis.' Wel kreeg Thuisbezorgd.nl in een week tijd in Nederland zo’n tweeduizend aanmeldingen van nieuwe restaurants.

Alweer gestopt

Maar wat zo mooi leek, bleek voor velen in de praktijk toch iets ander te werken. En dus zijn inmiddels alweer veel horecaondernemers gestopt met deze dienst. Neem Pim de Lange, o.a. mede-eigenaar van hamburgerrestaurant Ter Marsch & Co (Amsterdam en Rotterdam). Dat ondernemers zich op de bezorgmarkt stortten, noemt De Lange ‘volkomen logisch’. “Je wilt redden wat er te redden valt, maar wat je netto overhoudt is meestal echt nihil.” Met andere woorden: wegen de kosten op tegen de baten (met extra omzet daalt immers de overheidscompensatie en als ondernemer moet je allerlei items aankopen, zoals plastic bakjes)? De Lange noemt vijf redenen waarom hij stopte:

Waarom bezorgen niet altijd loont

1. “We willen onze mensen zo min mogelijk in aanraking laten komen met anderen, ter bescherming én om bij te dragen aan ‘flatten the curve’.
2. “Als wij vandaag 250 burgers kopen en die worden niet verkocht, krijgen we enorme foodwaste.”
3. “Iedereen is gaan bezorgen. Dat betekent: een grote taart met hele kleine puntjes.”
4. “De commissies voor de bezorgdiensten (zoals Thuisbezorgd, Uber Eats en Deliveroo) zijn hoog. Normaal gesproken is de bezorgmarkt voor erbij, nu is het je core business. Met die commissies kun je eigenlijk geen gezonde business draaien.”
5. Omdat er met de groeiende vraag opeens zó veel bezorgers nodig zijn, zijn er simpelweg te weinig bezorgers. Dit betekent dat mensen te lang moeten wachten op hun bestelling en wij niet kunnen garanderen dat het op de juiste temperatuur aankomt. De vraag is: wil je als ondernemers dat mensen jouw gerecht niet op z'n best krijgen?"
 

Succesverhalen

Dit wil niet zeggen dat er geen succesverhalen zijn. Restaurant Rijks* in Amsterdam verkoopt iedere dag uit. Wil je je verdiepen in de bezorgmarkt? Trendwatcher Vincent van Dijk schreef voor Entree Magazine een stuk met tips

Wil je weten hoe horecaondernemers omgaan met de corona-crisis? Abonneer je op de nieuwsbrief van Entree Magazine!