Uitzending Rambam: uitgelokt en verdraaid
Branchenieuws
Foto Flick.com/Jason Trbovich

Uitzending Rambam: uitgelokt en verdraaid

De uitzending van Rambam, waarin het televisieprogramma de schoonmaakwereld van de hotelbranche onder de loep nam, ligt gevoelig. Toch geven de betreffende hotelketens én schoonmaakbedrijf BHS een reactie aan Entree. "Woorden van onze mensen zijn uitgelokt, verdraaid en uit de context gehaald. De hele branche werd over één kam geschoren."

Tekst: Britt van Os

Director sales & marketing van Marriott Hotels, Ralf Vaessen, neemt de beschuldigingen uiterst serieus en zegt dan ook om de tafel te gaan met schoonmaakbedrijf BHS, die de keten inhuurt. “We willen weten in hoeverre de situaties uit de uitzending [o.a. onbetaald overwerken en te weinig tijd om een kamer goed schoon te maken, red.] structureel voorkomen, of dat het uitzonderingen zijn die Rambam heeft gehighlight.”

Kokervisie
Hoe denkt BHS erover? Volgens het schoonmaakbedrijf was de uitzending meer gericht op sensatie dan op waarheidsvinding. “We zijn blij dat Rambam aantoonbaar maakt dat de werkdruk in hotels zeer hoog is. Ze doen zich voor als een programma dat op ludieke wijze misstanden aan het licht wil brengen. Dat kan goed uitpakken, maar ook leiden – zoals in ons geval – tot kokervisie en effectbejag, ten kosten van de feiten. De manier waarop Rambam daarover journalistiek heeft bedreven is een gemiste kans”, aldus Ron Schoonaard, algemeen directeur BHS. Hij zegt het bovendien jammer te vinden dat Rambam niets gedaan heeft met hun reactie over de uitzending. “Er is eerst iets geconstateerd bij een keten, namelijk Bastion Hotels, die geen opdrachtgever van ons is en vervolgens is er bij ons ondersteuning gezocht om de hele branche over één kam te scheren. Een grens is daarbij overschreden door woorden van onze mensen uit te lokken, te verdraaien, uit de context te halen, te mixen met beelden van andere bedrijven en fragmenten zo aan elkaar te knippen, dat er een negatief beeld ontstaat”, legt hij uit. ”Overigens nemen we individuele uitlatingen zeer serieus en dat zullen we dan ook grondig onderzoeken.”

Welzijn van personeel
In de uitzending kwam Marriott Hotels vrij weinig -op een negatieve manier-  aan bod. Wel kwam er een video aan bod waarin de schoonmaaksters van Marriott met veel plezier en gedrevenheid aan het schoonmaken zijn. Dat beschrijft volgens Vaessen goed de sfeer binnen Marriott. “Wij vinden het welzijn van ons personeel binnen Marriott heel belangrijk en daar doen we alles aan. Dat geldt voor ons eigen personeel en het personeel dat wij inhuren. Uiteindelijk hebben zij ook gastencontact, dus het is van belang dat zij zich goed voelen”, legt Vaessen uit.

Maatregelen
Ook hotelketen Steigenberger, die tevens schoonmakers van BHS inhuurt, kwam aan bod in de uitzending. De directie van Steigenberger Airport Hotel Amsterdam laat aan Entree weten dat ze tot dusverre geen aanwijzingen hebben dat er sprake zou zijn van misstanden. “Mocht blijken dat onze leveranciers en dienstverleners niet handelen in overeenstemming met wet- en regelgeving evenals goed en betrouwbaar werkgeverschap, dan zullen wij geëigende maatregelen treffen.”

Mag niet structureel voorkomen
In de uitzending van Rambam kregen schoonmakers van Bastion Hotels 10 minuten de tijd om een stay-over-kamer schoon te maken en 16 minuten voor een departure-kamer. “Dat is veel te kort”, zegt Ralf Vaessen. “Bij ons hebben schoonmaaksters gemiddeld 24 minuten. Bij grotere kamers doen ze er bijvoorbeeld 30 minuten over, terwijl de kleinere kamers vaak veel minder tijd nodig hebben.” Om het probleem te voorkomen dat schoonmakers te lang bezig zijn met een grote kamer en daarmee dus veel werk verschaffen in hun eigen tijd, zet Marriott soms 2 schoonmakers in op een kamer. “Natuurlijk werkt iedereen weleens over in zijn eigen tijd, vooral in het begin als je nog niet helemaal bent ingewerkt, maar dat mag niet structureel voorkomen.” Dat geldt overigens voor het eigen personeel van Marriott en niet voor het ingehuurde personeel van BHS. “Wij houden via een biometrische klok exact bij hoe lang iemand aanwezig is, en of dat overeenkomt met hun rooster. Als er sprake is van overtijd, dan wordt dit ook betaald. De systemen zijn zo ingericht, dat er per saldo per uur wordt betaald”, legt Schoonaard van BHS uit.

In gesprek
Naar aanleiding van tevredenheidsonderzoeken onder werknemers van Marriott Hotels merkt Ralf Vaessen ook niets van de ontevredenheid onder het schoonmaakpersoneel. “Wij zien wat wij zien binnen ons hotel, maar we kunnen niet zien wat er in andere hotels gebeurt. Als daar wel dergelijke situaties zoals in de uitzending voorkomen, zou het ook bij ons kúnnen gebeuren. We nemen het dus zeer serieus en gaan daarom ook een gesprek aan met BHS.”

Benieuwd naar de uitzending? Bekijk 'm hier