In het gebruik van qr-codes is sprake van een zogeheten gebruikersgat. Uit een onderzoek blijkt dat 70 procent van de smartphone-gebruikers geïnteresseerd is in de techniek, maar dat slechts 6,2 procent er één gescand had in een maand tijd. Wat deed en doet de horeca ermee?
Hieronder talloze voorbeelden, in chronologisch volgorde van wanneer ze ontstaan zijn (kijk onderaan voor updates).
(Dit overzicht is tot stand gekomen naar aanleiding van een artikel in Horeca Entree over onder andere qr-codes.)
Voorbeelden
* Mensen die de folder van Verantwoord Frituren scannen, komen op de site van het Voedingscentrum met tips voor het verbeteren van het voedingspatroon.
* VVV's plaatsen codes op paaltjes, muren, et cetera zodat toeristen achtergrondinformatie krijgen over waar ze zijn of wat ze zien.
* Mensen die Heineken-bierviltjes scannen sparen punten.
* IJssalons hebben een folder met qr-code die gebruikers naar de site van SocialDipping brengt. Daar kunnen ze een smaakabonnement nemen.
* Het culinair-culturele concept Taste of Art zet qr-codes op de achterkant van zijn borden die telkens verwijzen naar de website van de horecazaak waar de gebruiker zich bevindt.
* Fastserviceketen Dailywok gebruikt de qr-code als loyaltytool. Geen klantenkaart, spaarpunten of tegoedbonnen meer dus.
* In de gemeente Heeze-Leende vertellen een sms'je of qr-code de snelste route naar de dichtstbijzijnde horecazaak.
* In België is een wijnproeverij waarbij de proevers met qr-codes meer informatie krijgen over de wijn.
* De nieuwe editie van Bed & Breakfast in Nederland staat bomvol qr-codes.
* Hamdorff in Laren heeft naar eigen zeggen als eerste restaurant in Nederland een wijnkaart met qr-codes.
* Cox & Co opent een nieuwe vestiging en houdt daarom een sticker-actie met qr-codes.
* Brasserie Sailors Inn gebruikt haar bierviltjes voor allerhande zaken als het menu van de dag, de wijnkaart, video's en een uitnodiging voor de nieuwsbrief.
* DeliXL introduceert op de Foodservice Fair een mobiel spel dat bezoekers uitdaagt 'koning der seizoenen te worden'.
* Yoursmartbutler
maakt de ober overbodig, laat gasten ervaringen makkelijk delen op
sociale media en stimuleert eten bestellen vanaf de hotelkamer.
* SBit werkt als eerste met een qr-code waardoor gasten snel en gemakkelijk feedback kunnen geven aan een hotel.
* Gasten van De Bloemenbeek kunnen voortaan ook een eetbare qr-code voorgeschoteld krijgen. Deze verwijst naar het recept.
* Koninklijke Horeca Nederland en Deli XL introduceren op de Horecava een mobiele qr-game voor meer beursbeleving.
* Fastserviceketen Dailywok introduceert een interactieve, crossmediale zoektocht met behulp van qr-codes.
* Sandton Hotels plaatst in haar Sandton Post een wedstrijd waaraan gasten mee kunnen doen door de qr-codes te scannen. Ook zet de hotelketen de codes op de visitekaartjes met links naar het bedrijfsfilmpje.
Uitgelicht
Hotel Casa 400
Hotel Casa 400
zet qr-codes op erg veel manieren in. Sowieso hangen ze overal in het
hotel. Met die in de lobby kunnen gasten opzoeken waaruit het ontbijt
bestaat, de Casa 400-applicatie voor de iPhone downloaden, evenementen
voor de stad bekijken of een review achterlaten. Die laatste
mogelijkheid hebben gasten ook op de hotelkamer.
Verder kunnen
restaurantgasten een code scannen om vervolgens hun diner-ervaring te
delen. Daarnaast kunnen ze twitteren met de chef-kok als ze meer willen
weten over de kaart of gewoon gedag willen zeggen.
Tijdens een
vergadering krijgen de gasten Casa Cupcakes. Daarop qr-codes die de
gasten leiden naar een pagina waarin hen bijvoorbeeld een fijne meeting
wordt toegewenst. De boodschap kan elke keer anders zijn.
Ten
slotte hangen er ook op de toiletten qr-codes. Deze zijn bijvoorbeeld
ingezet om stemmen te krijgen voor de Dutch Hotel Award.
MeAbout
Nieuwer dan MeAbout kan een qr-codeconcept voor de horeca bijna niet zijn. De website
is maandag 13 februari gelanceerd, met een gedeelte specifiek voor
ondernemers. Daarvoor al draaide er een pilot bij 10 horecalocaties.
MeAbout
kan worden ingezet om de meningen van gasten te peilen. Het idee is
ontstaan uit de gedachte dat het voor restaurantbezoekers soms moeilijk
is om eerlijke feedback te geven op bijvoorbeeld het eten of de
bediening. Gasten die bijvoorbeeld een klacht hebben over een
serveerster, vinden het lastig dit tegen haar te zeggen.
Ook
wordt de vraag of alles naar wens is veelal met 'ja' beantwoord, of het
nu waar is of niet. Daarbovenop zullen mensen hun beklag vaak wel doen
op sociale media. MeAbout wil dit allemaal voorkomen en de ondernemer
waardevolle feedback geven.
Chumeee
Een kersvers qr-codeconcept: Chummee. Dit werd vrijdag 17 februari gelanceerd. Het werkt in 4 stappen.
01. Persoon X kiest een cadeautje, bijvoorbeeld een kop koffie, glas wijn of broodje bij een bepaalde zaak.
02. Persoon X kiest op Facebook of Twitter persoon Y (voor wie het cadeautje is).
03. Persoon Y krijgt op zijn smartphone een qr-code (met additionele informatie) toegestuurd.
04. Persoon Y toont qr-code aan (horeca)zaak die hem kan scannen, waardoor het cadeautje wordt betaald.

