Branchenieuws

Gouden Green Key voor Hilton Amsterdam

Roberto Payer, general manager Hilton Amsterdam, ontving afgelopen week het gouden Green Key-certificaat uit handen van Erik van Dijk, projectmanager Green Key Nederland.

Het hoofdstedelijke Hilton voegt zich daarmee bij de inmiddels meer dan vijftig horecabedrijven in Nederland die de gouden status behaalden met dit horeca-milieukeurmerk.

Bijdrage
Hilton Amsterdam deed de afgelopen jaren aanzienlijke investeringen om energie te besparen en het milieu te ontlasten met als doel een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving voor de komende generaties. "De hotelbranche heeft een grote verantwoordelijkheid zich milieubewust te gedragen en ook de middelen om te zorgen voor een beter milieu", vindt Payer.

Medewerkers

Hij kent daarbij een belangrijke rol toe aan medewerkers. "Milieubewustzijn is onderdeel van de bedrijfscultuur, wij stimuleren medewerkers elkaar bewust te maken van het nut daarvan." Dat leidde onder andere tot een initiatief van een groep medewerkers die van Hilton Amsterdam naar Hilton Antwerpen fietsten. "Met die sportieve actie maakten ze een statement voor een gezamenlijk streven naar een beter milieu."

Green Key
Green Key is een keurmerk voor horecabedrijven die bijdragen aan het milieu. Voor ondernemers heeft het voeren van de Green Key vele voordelen. Een ondernemer met een certificaat vermindert aantoonbaar de druk op het milieu door een lager verbruik van gas, water en elektra en minder afvalproductie. Behalve milieubesparing levert dit aanzienlijke kostenbesparingen op.

KMVK
De Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK) - waarin onder andere de ANWB, RECRON en HISWA Vereniging vertegenwoordigd zijn - is verantwoordelijk voor het uiteenzetten van de Green Key. De KMVK ziet toe op de juiste toepassing en controle van de Green Key.

Langere periode
Een bedrijf kan dit stap voor stap doen; van brons naar zilver en vervolgens naar goud. Het milieubeleid en –besef binnen een onderneming is niet iets dat binnen één dag tot stand komt, maar ontstaat gedurende een langere periode, waarin maatregelen worden getest, geëvalueerd en bijgesteld. Het actief betrekken van personeel is daarom van essentieel belang.