Branchenieuws

Fastservicesector rendeert nog steeds

De horeca had in het eerste kwartaal van 2009 zes procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar; alleen de fastservicesector pluste nog.

De zes procent daling is gecorrigeerd voor prijsstijgingen. De gemiddelde prijzen in de horeca stegen met drie procent; een lagere stijging dan een kwartaal eerder. Het omzetvolume daalde met bijna negen procent.

Dit en meer blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Hotels
De grootste omzetdaling vond plaats bij de hotels (-9,4 procent), inclusief de pensions en conferentieoorden. In het vierde kwartaal van 2008, toen de omzet van de hotels voor het eerst daalde, bleef de omzetkrimp nog beperkt tot vier procent.

Restaurants

De omzet van de restaurants nam af met 5,6 procent. De prijzen stegen hier met vier procent en het omzetvolume daalde met iets meer dan negen procent.

Fastservice

In de fastservicesector nam de gemiddelde omzet toe met anderhalf procent. Ook in het vierde kwartaal van 2008 realiseerden cafetaria’s als enige branche een omzetgroei (2,4 procent). In beide kwartalen kwam de groei echter geheel voor de rekening van gestegen prijzen.

In het eerste kwartaal stegen de prijzen met ruim twee procent. Het omzetvolume van de fastservicesector daalde met bijna één procent.

Cafés
Het omzetvolume van cafés kwam in het eerste kwartaal dertien procent lager uit dan een jaar eerder. Een kwartaal eerder daalden de verkopen ook al met tien procent. Om de marges niet verder onder druk te laten komen, verhoogden caféhouders de prijzen. Deze stegen gemiddeld met 4,6 procent.

De daling van de omzet kwam hierdoor uit op negen procent.

Vacatures
Verder ontstonden er in het eerste kwartaal van 2009 beduidend minder vacatures in de horeca: er kwamen dertienduizend nieuwe bij. Dat staat gelijk aan een daling van achtduizend ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008.

Het aantal onvervulde vacatures bleef gelijk.

Stemming
De stemming onder horecaondernemers is nog behoorlijk negatief. Wel kijken ze optimistisch naar het tweede kwartaal van 2009, maar dat is gebruikelijk aan het begin van het horecaseizoen.

Per saldo verwacht veertien procent van de ondernemers een toename in de omzet. De afzetprijzen zullen naar verwachting in het tweede kwartaal iets dalen. Verder verwachten de ondernemers een toename van de personeelssterkte.