Het herfst impact menu van Dutch Cuisine en KHN, om de horeca duurzamer te maken, is gelanceerd.
Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) stellen in 2019 voor elk seizoen een nieuw impact menu beschikbaar aan de Nederlandse horeca. Deze impact menu’s zijn onderdeel van de campagne ‘Samen hebben we impact’ en hiermee willen Dutch Cuisine en KHN horecaondernemers en koks inspireren, zodat er gezamenlijk wordt gewerkt aan een duurzamere horeca.
Klimaatvriendelijk
De menu’s zijn zo samengesteld dat ze klimaatvriendelijk zijn en met minder impact op het milieu kunnen worden geserveerd. De vijf principes van Dutch Cuisine staan daarbij centraal: meer plantaardige en minder dierlijke producten, groenten van het seizoen, lokaal producten, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt bij dit initiatief het terugdringen van voedselverspilling een belangrijke rol.
Herfst impact menu
Bij het hoofdgerecht is parelgort in plaats van rijst gebruikt, gebruikt. Rijst heeft namelijk meer impact op het milieu door het teeltproces waarbij de velden onder water worden gezet. Het dessert is, op de kaneel na, vrijwel volledig met lokale producten bereid, dit in tegenstelling tot het reguliere menu waarbij het dessert gebruikt wordt gemaakt van tropisch fruit wat veel transport kilometers moet afleggen voor het de keuken bereikt. Dit impactmenu is bedoeld ter inspiratie, je kunt er als chef delen uit gebruiken of het menu aanpassen.
Het herfst impact menu ziet er als volgt uit:
Voorgerecht
Aardpeer crème, gegrilde peen, julienne salade en pompoentoffee
Hoofdgerecht
Gerookte knolselderij, crème van knolselderij, parelgort en bospaddenstoelen en boerenopleg kaas.
Nagerecht
Compote van Schone van Boskoop en Granite van wei, citroenmelisse en hooi daarbij een krokante kletskop


