De zeven zonden van Jord Althuizen
Branchenieuws
Foto Remko Kraaijeveld

De zeven zonden van Jord Althuizen

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. De horeca kent vele verlokkingen. Aan welke van de 7 hoofdzonden maken wij ons schuldig? Deze keer in de biechtstoel: Jord Althuizen, wereldkampioen barbecueën, ex-jurylid Grillmasters en eigenaar van Smokey Goodness en The Rough Kitchen. "Ik ben een soort symbool voor de ruige barbecueër geworden; sommige vrouwen vinden dat aantrekkelijk."

Ijdelheid
“Hierin heb ik 2 kanten. Als ik weet dat ik op camera kom, wil ik er goed uitzien en vind ik het leuk om een mooi horloge en armbanden te dragen. Als ik mezelf achteraf weleens terugzie denk ik: shit, toch iets meer gevuld van binnenuit dan me lief is. Daar ben ik me wel bewust van. Doordat ik zo’n hedonist ben, ben ik altijd in gevecht met m’n gewicht. In het dagelijks leven ben ik helemaal niet ijdel. Dan is het mijn vrouw die vraagt of ik m’n haren niet nog moet kammen voordat ik de deur uitga.”

Luiheid
“Ik kan het me niet permitteren om lui te zijn. In ons team zeggen we dan ook: we werken vaker van 9 tot 5 dan van 9 tot 5. Daarmee bedoelen we dan 5 uur ’s nachts. En bij Smokey Goodness wil ik niet de leidinggevende zijn die, nu we het bedrijf naar een bepaald volume brachten, achterover gaat leunen. Ik wil die gozer zijn die zijn personeel een duwtje in de rug geeft en niet van bovenaf roept dat er harder gewerkt moet worden.”

Lust
“Ik ben een soort culinaire ADHD’er met een zak M&M’s tussen m’n kiezen: mijn to-eatlijst is nooit af. Ook houd ik natuurlijk van vlees in alle vormen en maten, dat noem ik ook wel proteïne-porno. Voor mij is lust met een fantastisch stuk vlees in m’n handen staan en daarmee werken. Daar waar ik mezelf afvraag of ik niet te dik ben op televisie, komt een vrouw juist naar me toe om te vragen of ik nog vrijgezel ben. Ik heb een prachtige vrouw, maar zulke dingen kietelen wel. Het lijkt of ik een soort mannelijk symbool ben geworden voor de ruige barbecueër en er schijnen ook wel wat vrouwen te zijn die dat aantrekkelijk vinden.”

Gulzigheid
“Ik ben in veel dingen onverzadigbaar. Smokey Goodness is nooit groot genoeg. Ik ben heel competitief ingesteld. Of het nu gaat om het scoren van offertes of het binnenhalen van grote opdrachten: ik wil altijd meer. Soms neigt het zelfs naar negatieve energie en dat probeer ik in de gaten te houden. Het is goed om niet altíjd te winnen. Die onverzadigbaarheid uit zich ook in mijn eetgedrag. Ik kan rustig 4 gangen eten met als hoofdgerecht een bistecca alle fiorentina van 1,1 kilo. Geen probleem.”

Hebzucht
“Tijdens mijn egolutie, de evolutie van een ego van een beginnend ondernemer, belandde ik in een stroomversnelling van succes. Dat gaf mijn ego een enorme boost. Ik stond als een soort zilverrug-gorilla op m’n borstkas te kloppen van: hé, kijk mij eens geweldig zijn. Zoiets moet je niet te lang volhouden en dierbaren attendeerden mij daar gelukkig op. Sindsdien ga ik niet zo snel zelf meer solo voor de camera staan, maar schuif ik ook mijn team naar voren. Verder ben ik heel materialistisch ingesteld. Ik wil de grootste smokers en de nieuwste Big Green Eggs plus bijbehorende speeltjes. Mijn bedrijf is mijn speeltuin en ik laat vooral ook de fiscus meebetalen aan mijn speelapparatuur.”

Woede
“Woede is er zoveel. Ik ben een soort bipolaire ondernemer. Als iets goed gaat ben ik heel euforisch, maar als iets slecht gaat zijn Gordon Ramsay en Marco Pierre White katholieke schooljongetjes. Ik ben natuurlijk ook maar een beginnend ondernemer en heb daarin nog enorm veel te leren, maar ik kan heel impulsief én explosief zijn. Er zit in mij een sterke drive om beter te worden, het is nooit goed genoeg. Als iemand daarin dwarsligt, voelt dat als een blok aan het been en dan kan diegene een verbale stortvloed verwachten.”

Jaloezie
“Tuurlijk kijk ik weleens met een schuin oog naar collega-ondernemers, maar elkaar dingen gunnen vind ik ook belangrijk. In de beginjaren was ik erg onrustig en onzeker, terwijl ik nu in m’n eigen krachten geloof en het me niet zoveel meer uitmaakt wat mijn collega’s doen. Waar ik een ontzettende hekel aan heb, is als je met iets nieuws komt en dat klakkeloos wordt overgenomen. Er is natuurlijk geen groter compliment, maar toch moet je innovatief blijven. Zorg ervoor dat je zelf een uniek product neerzet waardoor mensen jou verkiezen, of juist niet."