Een nieuw jaar voor de deur met nieuwe horeca. Verrassende en veelbelovende zaken openen in 2019 hun deuren. We lichten er 4 uit. Wat gaan zij anders doen dan anderen? De komende weken leest u bij ons over ''the places to be'' in 2019. Deze keer: IJver, Amsterdam.
Tekst: Elle Smolders
De Amsterdamse horecamannen Tim Jongens, Sikko de Jong, Arne Kleijn, Herman Klukkert en Reinout Ezinga, bekend van onder andere Bar Baarsch, Café Vrijdag en Weesper, bundel(d)en hun krachten voor een gloednieuw concept in Amsterdam-Noord. Komend voorjaar openen ze hier namelijk IJver, in een 100 jaar oude scheepsbouwloods. “We strijken neer op een van de meest iconische plekken van de hoofdstad: de NDSM Werf”, vertelt Ezinga. “Een plek bovendien waar het horeca-aanbod nog níet is verzadigd.”
Koken en combineren met bier
Naast de bijzondere, robuuste locatie, krijgt de zaak een duidelijk thema: bier en food. “We keken naar wat we bij de loods vinden passen én waar we zelf blij van worden. Bier werd daarom de rode draad in het concept. We spelen daarmee bovendien in op de toegenomen interesse in speciaalbieren en de druk op de marges.” Op de menukaart staat echter niet de bekende combinatie van bier met burger of kippetje, maar staan culinaire gerechten bereid met bier en met veel aandacht voor bier-foodpairing. Ezinga: “We komen bovendien met 100 flesbieren, 34 tapkranen, taptafels en een bestelzuil: een digitale hulp om het juiste biertje te kiezen. Daarmee zijn we de eerste zaak in Nederland.”
Méér dan een werkplek
IJver biedt uitgebreide mogelijkheden voor groepen en gaat ook hoog inzetten op events en feesten. Het personeelstekort in de horeca hopen de ondernemers te omzeilen met een bewezen strategie. “We worden met IJver méér dan alleen een werkplek, namelijk: een aanvulling op het sociale leven van onze werknemers. Met een team dat als familie met elkaar omgaat en ook buiten werktijden bij IJver te vinden is. Daarnaast zorgen we met interne en externe trainingen, zoals een bieropleiding via StiBON, voor ontwikkeling en verdieping in het vak om medewerkers te enthousiasmeren.”

