Biernieuws

Glas Honing Weizen voor € 1000,-

Actrice Hanna Verboom was succesvol als veilingmeester voor het Geniet & Geef bier 2019. Het eerst glas leverde €1000,- op en de eerste doos met 12 beugelflessen Grolsch Honing Weizen maarliefst € 2700,- voor KiKa.

De veiling van de flessen bier volgde aansluitend op de landelijke lancering van dit jaarlijkse initiatief. De veiling was in Café de Jaren te Amsterdam. Voor deze zevende editie heeft Grolsch een u honing weizen gebrouwen. De volledige opbrengst hiervan gaat naar KiKa, stichting Kinderen Kankervrij. Marktingdirecteur Ard Bossema van Grolsch zei gekescherend dat hij al veel eerder een telefoontje had verwacht. 'We zijn er trots op dat we met dit bier een bijdrage hebben mogen leveren."

Innovatiemanager Anke Klumper vertelde dat het inititief zeer breed gedragen werd binnen Grolsch en dat ook de levernaciers van flessen, etiketten en dozen belangeloos hebben meegewerkt. Meesterbrouwer Guy Evers bedacht dit bier, met als basis de bekroonde en succesvolle weizen van Grolsch.

Lancering
 “We zijn ervan overtuigd dat we met onze Grolsch Honing Weizen een speciaalbier hebben gebrouwen waar veel mensen van gaan genieten en daarmee geven aan het goede doel” zegt  Bossema.  ‘Alles voor het goede doel!’ is het motto.” Ook Gaius Voûte, directeur van Bier & cO en voorzitter en initiator van Stichting Geniet & Geef, was zichtbaar tevreden met de hoge opbrnegst van de veiling, die namelijk hoger is dan vorig jaar.

Grolsch Honing Weizen
Grolsch Honing Weizen is een natuurtroebel tarwebier gebrouwen met 60% tarwemout. Puur water uit eigen bron, originele Duitse gist en speciaal geselecteerde tarwemout zorgen voor de volfrisse Weizensmaak. De bloemige geur, door de toevoeging van honing, geeft een bijzonder samenspel met het aroma van sinaasappel en rozemarijn. De zacht zoete afdronk maakt dit verfrissende speciaalbier met een alcoholpercentage van 5,5% helemaal af.

Genezingspercentage
Het aantal hectoliters (100L) dat afgevuld wordt, staat gelijk aan het percentage kinderen dat geneest van kanker in dat jaar. Dit jaar ligt het genezingspercentage op 78%.  Er wordt dus 78 hectoliter afgevuld op fust voor de horeca en 78 hectoliter wordt afgevuld op fles voor retail.

Geniet & Geef
Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, is een jaarlijkse actie geïnitieerd door speciaalbierhandel Bier&cO waarbij een wisselende brouwer, horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor KiKa. Sinds de start in 2012 heeft Geniet & Geef ruim €500.000 opgebracht. De Grolsch Honing Weizen is vanaf 5 september om 18.00 uur op tap verkrijgbaar in ruim 180 deelnemende horecagelegenheden. Ook is het Geniet & Geef bier na de lancering verkrijgbaar in de iconische Grolsch beugelfles van 45cl, die exclusief verkocht zal worden door Albert Heijn en Mitra.