Tekst: Gerard Molenaar
In al het ’geweld’- de nieuwe brouwerijen en bieren zijn niet meer te tellen – wordt gemakkelijk vergeten dat wat nu gebeurt te danken is aan generaties hiervoor. Vooral in België zijn kleine en grotere streekbrouwerijen toonaangevend. Maar ook in Nederland hebben we iconische brouwers en bieren, die de basis hebben gelegd voor wat nu gebeurt.
Toon van de Reek, oprichter en brouwerij van de Arcener Bierbrouwerij (nu Hertog Jan) is zelf zo’n icoon. Samen met Jan-Machiel van Bragt, op jonge leeftijd al geroemd om zijn bierkennis en proefvermogen en in de jaren ’80 al een gerespecteerd bierproever, bezocht hij de iconische brouwers en legde hun verhalen vast in het boek ‘De biericonen der lage landen’, uitgegeven door Birdy Publishing, de uitgever van Bier! Magazine.
Het bijna 300 pagina’s tellende boek portretteert uit Nederland Gulpener, La Trappe, Arcener (Hertog Jan), Christoffel (oprichter Leo Brand) , Brand en brouwerij ’t IJ. Het grootste deel gaat echter over de ‘grote’ Belgische bieren. Klassiekers die de pilsrevolutie hebben overleefd. Inspiratiebronnen voor de nieuwe generatie brouwers.
Alle Belgische Trappistenbieren komen aan bod, evenals in Nederland bekende iconische bieren als Duvel, de Koninck, Rodenbach, Liefmans en La Chouffe. Maar de parels in dit boek zijn de kleinere familiale brouwerijen, die soms nog op oude apparatuur hun klassieke bieren brouwen. Hun verhalen zijn nu vastgelegd voor de generaties brouwers en bierliefhebbers die nog komen.
In feite is ieder hoofdstuk een verslag van het bezoek dat de auteurs aan een brouwerij brachten. Het blijft niet bij brouwers allen, want o.a. ook de grondleggers van foodpairing met bier (Stefaan Couttenye, Hommelhof, Watou) en van de Nederlandse speciaalbiercafés (Piet de Jongh, Café de Beyerd) komen in beeld. Mooi is het portret van wijlen Michael Jackson, The Beerhunter, die de Belgische biercultuur internationaal onder de aandacht bracht.
Een onmisbaar boek voor iedere horecaondernemer met een hart voor bier en een mooie bierkaart vol iconische beren. Voor wie bij ieder bier een goed verhaal wil vertellen.
Het boek kost € 19,95 inclusief 6 % btw en exclusief € 4,95 verzendkosten (€ 9,95 EU). Bestel het boek nu hier.
