De werknemers van Het Badhuis in Amsterdam schuimden 9 jaar lang melk handmatig op. Tot de aanschaf van Lattiz van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Sindsdien steeg de omzet van cappuccino en latte aanzienlijk. Bekijk de foto's van de horecazaak onder dit bericht.
Fotografie: Ming Chao
Dat Het Badhuis aan het Javaplein in Amsterdam-Oost een populaire horecazaak is, is wel duidelijk: zowel mensen uit de buurt als mensen die een dagje Amsterdam-Oost aandoen, genieten volop van deze plek. Niet zo gek, want naast een gezellige ambiance heeft het pand ook een bijzondere geschiedenis. Die gaat terug tot 1942.
Douchehokjes
Sommige elementen in de horecazaak verraden dat het in die tijd een badhuis was. Achter de bar is bijvoorbeeld nog goed te zien dat daar de douchehokjes voor dames zaten. Na die periode functioneerde de plek als een tempel voor de hindoestaanse gemeenschap, vervolgens bevond zich er een kringloopwinkel. Inmiddels is het pand echter alweer 10 jaar een levendige horecazaak, met binnen plek voor 100 gasten en buiten voor 200.
60% melkkoffies
Eigenaar is Lieke Bömer. Met haar vrolijke lach en down-to-earth houding, is ze een leuke en opvallende verschijning. Ze vertelt dat gasten graag naar Het Badhuis komen voor de gezellige sfeer, maar ook voor een goede kop koffie. “Zo’n 60% van de gasten die koffie bestellen, geeft de voorkeur aan een cappuccino of latte.” Lange tijd was er echter een keerzijde aan deze grote hoeveelheid bestellingen melkkoffies. Bömer: “Het was een tijdrovend proces om ze binnen een fatsoenlijke tijd op tafel te krijgen.”
Niet te doen
Om toch zo snel als mogelijk te kunnen werken, maakte Het Badhuis het eerste jaar gebruik van een automatische melkopschuimer van een onbekend merk. Het was geen succes. “Er kon maar 2 liter melk in en het schoonmaken van de machine duurde eindeloos. Alle onderdelen moesten losgehaald worden, een heel gedoe.” Bömer besloot daarom dat de melk voortaan handmatig opgeschuimd moest gaan worden; 9 jaar lang werkte het bedrijf vervolgens zo. “Erg leuk, vond ook het personeel, maar het kostte veel tijd. Eigenlijk was het gewoon niet te doen.”
Snel en lekker
De echte oplossing kwam vorig jaar op haar pad: koffieleverancier Tiktak wees haar namelijk op de melkschuimmachine Lattiz van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Ze besloot hem aan te schaffen. Meteen: ze maakte niet eerst gebruik van de mogelijke proefperiode van een paar dagen. “Nee, zo’n type ben ik niet. Voor mij geldt: ik doe het óf ik doe het niet, er is geen middenweg. Ik heb de machine gewoon gelijk gekocht en ben er ook heel blij mee. De smaak van de melk is namelijk erg lekker en het schoonmaken van de machine gaat enorm snel.”
Een uitkomst
Dankzij alle voordelen verkoopt Het Badhuis sinds de komst van Lattiz zelfs 10% meer melkkoffies. Bedrijfsleider Joost Otto: “De melkschuimmachine is echt een uitkomst. We kunnen immers een stuk sneller werken, omdat we melk niet meer handmatig hoeven op te schuimen. We verkopen nu dagelijks 65 cappuccino’s à 2,50 euro en 40 lattes à 2,80 euro. Moet je nagaan wat Lattiz dus voor invloed heeft op de totale omzet.”
Meest omzet
Sterker nog: inmiddels zijn de melkkoffies, samen met de theeën, de producten waaruit Het Badhuis de meest omzet haalt. “En het is niet normaal hoe snel deze machine werkt, echt heerlijk”, zegt Otto. “Wij zouden niet anders meer willen!”
Gratis demo
Bent u ook geïnteresseerd in Lattiz? Vraag voor uw horecazaak dan een gratis en vrijblijvende demonstratie aan via: Lattiz.nl/probeer-nu.








