Horecatrends deel 7: Gefermenteerde dranken
Branchenieuws
Foto Mees van den Ekart

Horecatrends deel 7: Gefermenteerde dranken

Op onze website licht Lightspeed de restauranttrends voor 2020 uit. Deze week de achtste trend: Alcoholvrije en gefermenteerde dranken.

Alcoholvrije dranken zijn al een aantal jaar in opkomst, en ook komende zomer en najaar lijkt de trend zich door te zetten. De populariteit kan onder andere worden verklaard door het groeiende bewustzijn van de consument over hun alcoholconsumptie en het steeds verder reikende aanbod. De tijd dat je er als horecaondernemer vanaf kon komen met één alcoholvrij biertje op het menu ligt dan ook achter ons. In plaats daarvan vind je op moderne drankkaarten een uitgebreid aanbod alcoholvrij bier, mocktails, en gefermenteerde dranken zoals kombucha. Hoe stel jij een goed alcoholvrij menu samen?

Alcoholvrij bier

Waar alcoholvrij bier lange tijd bedoeld was als troostdrankje voor de BOB van de avond, is het tegenwoordig een segment an sich. Naast het normale pils heb je nu ook een ruimer aanbod in alcoholvrije speciaalbiertjes, zoals Weissen en IPA’s. Dat het alcoholvrije segment serieus wordt genomen, blijkt uit de cijfers van Heineken: bij de introductie op een nieuwe markt gaat een kwart van hun marketingbudget standaard naar de promotie van hun 0.0 bier. Ook brouwer AB Inbev - bekend van Budweiser - heeft grote ambities op alcoholvrij gebied. In 2025 willen ze ten minste 25% van hun omzet uit laag- tot non-alcoholisch bier halen.

Dit vertaald naar jouw drankkaart raden we je vooral aan om meer dan één alcoholvrije biersoort aan te bieden. Je hoeft geen hele alternatieve koeling aan te leggen, maar geef ook je gasten die ervoor kiezen om een avondje niet te drinken de mogelijkheid om een leuke en gevarieerde avond te hebben.

Gedistilleerd

Een stap verder is alcoholvrij gedistilleerd. Hooghoudt heeft een alcoholvrije jenever en er is ook al alcoholvrije whisky gesignaleerd. Toch is er op dit moment één merk wat zich al voorzichtig een household name mag noemen op dit nuchtere feestje: Seedlip. Officieel is het geen gin maar een ‘non-alcoholisch distillaat’, en in de praktijk wordt het voornamelijk als vervanging voor gin ingezet. Ze hebben meerdere producten met onder andere een herbal en spice-variant, wat betekent dat deze drank zich perfect leent voor het maken van een mocktail met iets meer diepgang dan het normale ‘sap en suikerwater’ wat je voorgeschoteld krijgt.

Het is niet voor iedereen weggelegd, maar bij de juiste doelgroep zijn dit soort hogere segment-’dranken’ zeer populair.

Kombucha

Kombucha is gefermenteerde groene of zwarte thee, afkomstig uit China. De levende bacteriën die deze normale - enigszins zoete - thee omzetten naar kombucha geven in dat proces hun eigen smaak aan de drank. Bij veel niet-drinkers is het dan ook geliefd omdat het een complexere en meer diepgaande smaak heeft dan de normaal aangeboden frisdranken. Dat niet alleen: er wordt vanuit verschillende bronnen beweerd dat kombucha goed is voor de gezondheid.

Ook voor kombucha geldt: de smaak is niet voor iedereen en de doelgroep die er specifiek naar zal vragen is vrij niche. Toch kan het een mooie aanvulling zijn op zowel je fris- als non-alcoholische drankkaart.

Hoewel de tijden momenteel zwaar zijn, is nu het uitgelezen moment om zaken als je menu en dus ook je drankkaart een keer goed onder de loep te nemen. We hopen dat je met bovenstaande achtergrondinformatie een mooie kaart kunt samenstellen voor iedereen, inclusief je nuchtere gasten. 

Lightspeed

Zonder horeca geen horeca trends. Ondanks de moeilijke tijd waar de Nederlandse horeca zich in bevindt, wil Lightspeed de mogelijkheid bieden om verder te kijken. Vandaar dit educatieve stuk. Niet om direct te implementeren, maar om eventueel te inspireren. 

Lightspeed is een cloud-gebaseerd commerce platform dat kleine en middelgrote bedrijven in ongeveer honderd landen ondersteunt. Het slimme, schaalbare en betrouwbare kassasysteem helpt zelfstandige ondernemers bij het verhogen van hun efficiëntie, het nemen van datagedreven beslissingen, en het creëren van een onvergetelijke ervaring voor hun gasten.

Gerelateerd nieuws